Tuesday 17 May 2016

Bagaimana kerajaan Malaysia melindungi perusahaan kecil dan sederhana melalui ubahsuaian kandungan Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA).

Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) adalah perjanjian merentas benua melibatkan 11 negara iaitu Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Amerika Syarikat(AS) dan Singapura. Perjanjian ini yang masih diperingkat rundingan semenjak tahun 2010 lagi. Di peringkat Malaysia, sebanyak 8 bab daripada 29 sedang dimuktamadkan melibatkan bidang Daya Saing dan memudahkan perniagaan,perusahaan kecil dan sederhana (PKS) ,kerjasama dan pembangunan kapasiti serta peraturan yang jelas.

Perjanjian ini berhasrat untuk mewujudkan situasi menang-menang sesama negara ahli dan memaju kemajuan ekonomi negara anggota. TPPA adalah berbeza dengan perjanjian perjanjian lain seperti didalam platform ASEAN dan lain-lain. Perjanjian TPPA adalah bersifat mengikat dan negara-negara yang mengandatanganinya harus patuh pada isi kandunganya. Sekiranya mana-mana negara anggota tidak mematuhi perjanjian ini, ia boleh dibawa ke muka pengadilan.

Di dalam perjanjian ini telah diselitkan hal-hal yang berkaitan dengan perusahaan kecil dan sederhana (PKS). TPPA merupakan satu-satunya FTA yang mempunyai kelebihan kepada PKS di mana ia mempunyai bab khusus untuk PKS yang memberi penekanan terperinci kepada keperluan PKS. Hampir 4,000 tarif akan dimansuhkan termasuk produk yang mempunyai kepentingan eksport kepada Malaysia seperti Tekstil dan Pakaian, Produk Elektrikal & Elektronik (E&E), Produk Kimia & Petrokimia, Produk berasaskan Kayu-Kayan, Produk Makanan dan Produk berasaskan Getah. TPPA memberi akses pasaran yang lebih terbuka untuk barangan eksport PKS khususnya akses ke empat (4) pasaran baharu yang mana Malaysia tidak mempunyai FTA bersama sebelum ini iaitu Amerika Syarikat, Kanada, Mexico dan Peru. PKS akan mendapat peluang menyertai rantaian bekalan serantau dan global kerana lebih banyak input akan perlu diperolehi daripada Negara-negara anggota TPPA untuk memenuhi keperluan peraturan tempatan asal.

Perlaksanaan TPPA juga memberi kesan kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS). PKS tempatan seperti Oldtown White Coffee, Hup Seng, Mamee, Marrybrown, Julie’s, Brahim, Bangi Kopitiam dan Ramly telah lama mengambil peluang dari pembukaan pasaran melalui FTA untuk meluaskan perniagaan mereka ke luar negara. Kira-kira 65 peratus daripada lebih 10,000 kod tarif bagi barangan yang terkandung di dalam Daftar Cukai Kastam (Customs Duties Order) tidak lagi tertakluk kepada sebarang cukai import. Melalui perjanjian di bawah Kerjasama Ekonomi ASEAN serta 13 FTA tersebut, sebahagian besar cukai import telah dimansuhkan dan syarikat-syarikat Malaysia termasuk PKS telah pun bersaing dengan syarikat-syarikat luar negara di pasaran tempatan, serantau dan global.

Dalam hal ini juga, pasaran yang terbuka ini telah memberi manfaat kepada syarikat-syarikat Malaysia untuk meningkatkan nilai eksport di pasaran tradisional, menerokai pasaran baru dan menyediakan pekerjaan baru untuk rakyat tempatan. Pada masa ini, Malaysia mempunyai sejumlah 645,000 PKS dan kira-kira 18 peratus daripada jumlah ini telah pun mengeksport serta menyertai rantaian bekalan global (global supply chain) antaranya dalam bidang elektrikal & elektronik (termasuk LED), pemprosesan makanan dan minuman serta peralatan perubatan. Walau bagaimanapun, Kerajaan sedar cabaran yang dihadapi oleh PKS. Oleh yang demikian pelbagai insentif dan bantuan diberikan bagi meningkatkan keupayaan dan daya saing PKS supaya dapat bersaing di pasaran global.

Oleh itu, kerajaan Malaysia komited untuk terus membantu pembangunan PKS khususnya dalam mempersiapkan mereka agar kekal berdaya saing. Rancangan Malaysia ke-11 (2016-2020) menberi tumpuan khusus kepada pembangunan PKS di mana Pelan Induk PKS, yang dibentuk bagi membina kapasiti dan daya saing PKS, akan menjadi asas dalam melaksanakan program pembangunan PKS yang memberi tumpuan kepada empat (4) bidang utama iaitu produktiviti, inovasi, keusahawanan dan keterangkuman. Pelbagai program dan inisiatif pembangunan PKS telah disediakan bagi memangkinkan pertumbuhan dan pengembangan PKS agar mereka dapat meningkatkan keupayaan dan bersaing dengan baik di pasaran global.

Menurut Sinar Online bertarikh 24 Mac 2016, kerajaan akan menganjurkan program pembinaan keupayaan untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) bagi meningkatkan kapasiti mereka di bawah Perkongsian Trans-Pasifik (TPP). Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata program itu akan membantu PKS, terutamanya sektor pembuatan, dalam menghadapi persaingan luar di bawah perjanjian perdagangan itu. Menurutnya, walaupun kepentingan dan keistimewaan yang diberikan kepada PKS tempatan dijamin di bawah TPP, beberapa PKS dalam sektor pembuatan mungkin menghadapi cabaran.
Terdapat 645,000 PKS di negara ini, dan 90 peratus adalah daripada sektor perkhidmatan. Pada pandangan beliau, kebanyakan (PKS) dalam sektor perkhidmatan dilindungi (di bawah TPP). Bagaimanapun, terdapat 37,000 PKS dalam sektor pembuatan dan sebahagiannya mungkin menghadapi cabaran.

Mustapa berkata, beliau akan mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa dalam tempoh dua hingga tiga minggu untuk meneliti isu-isu yang dibangkitkan oleh PKS berikutan mereka bersedia untuk menangani persekitaran TPP. Sebahagian PKS telah membangkitkan kebimbangan mengenai akses kepada perolehan kerajaan dan persaingan yang tidak saksama daripada syarikat multinasional dengan rakan TPP mendapat lebih banyak peluang. Perjanjian perdagangan itu ditandatangani pada 4 Feb di New Zealand oleh menteri-menteri perdagangan dari 12 negara anggota TPP.

Selain itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga akan membantu 646,000 syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negara ini untuk bersaing dalam pasaran terbuka di bawah Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA). Timbalan Menterinya Datuk Ahmad Maslan berkata usaha itu akan dilaksanakan secara menyeluruh dalam tempoh dua tahun dengan kerjasama semua agensi di bawah kementerian sebelum perjanjian itu dilaksanakan sepenuhnya. Menurutnya, semua PKS di negara ini mempunyai tempoh dua tahun untuk bersiap sedia menghadapi TPPA.

Tambahan lagi, kapasiti perlu dikukuhkan melalui latihan untuk menjadi syarikat yang berdaya maju dan berdaya saing dalam pasaran lebih terbuka. Latihan ini boleh dilakukan dengan kerjasama Perbadanan Produktiviti Malaysia untuk meningkatkan ilmu pengeluaran produk dan pengurusan pengeluaran terkini. Kementerian mempunyai agensi yang berpengalaman untuk membantu PKS menembusi pasaran luar negara dengan lebih efektif selepas TPPA dilaksanakan pada 2018. Beliau berkata, kementeriannya melalui 46 pejabat Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) dan 22 pejabat Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) di luar negara akan membantu mempromosikan produk keluaran mereka di peringkat antarabangsa.

Disamping itu, PKS akan turut dibantu untuk memasarkan produk mereka secara dalam talian melalui laman sesawang khas yang akan diwujudkan bagi setiap negara yang menyertai TPPA. Laman sesawang ini akan dihubungkan dengan laman sesawang utama bagi aktiviti e-dagang atau e-pemasaran yang melibatkan 12 negara. Kerajaan akan melipatgandakan usaha untuk membantu melahirkan lebih ramai usahawan PKS Bumiputera yang berjaya di negara ini. Katanya pada masa ini, hanya 38 peratus daripada 646,000 PKS adalah milik Bumiputera dan peratusan itu kecil jika dibandingkan dengan jumlah kaum Bumiputera di negara ini dan 90 peratus daripada jumlah PKS itu menjalankan perniagaan dalam sektor perkhidmatan.

Selain itu, kerajaan juga akan melancarkan program Galakkan Eksport Bumiputera (GEB) bagi membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) bumiputera untuk mengeksport produk masing-masing menerusi sebarang perjanjian perdagangan bebas yang ditandatangani Negara. Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (I) SME Corporation Malaysia (SME Corp.), Isham Ishak berkata, ia bertujuan mempersiapkan PKS-PKS bumiputera terutamanya sebagai persediaan menghadapi Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) dan Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) di peringkat ASEAN.Katanya, program itu akan bermula 2016 dengan peruntukkan dana sebanyak RM40 juta yang akan digunakan sebagai geran atau pinjaman, bagi membiayai aktiviti-aktiviti khidmat nasihat PKS yang menyertainya. Program GEB ini terhasil setelah kerajaan mendengar rintihan PKS-PKS bumiputera tentang nasib mereka bagaimana hendak bersaing di peringkat ASEAN dan TPPA, katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini. Kata Isham lagi, program GEB itu akan melibatkan kerjasama Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk mengenal pasti PKS-PKS bumiputera daripada pelbagai bidang, dengan sasaran 100 PKS bumiputera berjaya mengeksport produk masing-masing dalam tempoh lima tahun.

Tambahnya, PKS bumiputera ketika ini kebanyakannya menjalankan perniagaan tekstil, perkhidmatan, makanan dan minuman. Beliau turut mencadangkan PKS-PKS tersebut supaya bergabung bagi membentuk sebuah entiti perniagaan yang lebih kukuh.

“Perniagaan mereka mempunyai potensi yang besar melalui AEC dan TPPA. Selama ini produk-produk mereka telah pun dieksport ke pasaran-pasaran negara Islam seperti Indonesia, Brunei dan Asia Barat,” katanya.

SME Corp. merupakan agensi di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) yang berperanan untuk membantu PKS tempatan.

Jelas Isham, beliau antara ahli pasukan Malaysia yang terlibat di dalam rundingan TPPA dan walaupun pasukan itu diketuai oleh bukan individu bumiputera, namun mereka tidak pernah mengabaikan kepentingan bumiputera semasa rundingan diadakan.

Negara berjaya mendapatkan persetujuan 11 negara TPPA yang lain untuk menjaga kepentingan bumiputera di dalam pembentukan perjanjian tersebut yang dipersetujui pada awal bulan lalu.

Isham berkata, tahun depan SME Corp. akan melancarkan Program Peningkatan Perusahaan Bumiputera (BEEP) dengan menawarkan kemudahan geran bagi menampung sehingga 70 peratus perbelanjaan PKS bumiputera untuk membeli jentera baharu, pengiklanan serta aktiviti penyelidikan dan pembangunan.


No comments:

Post a Comment